Bandaraya Kuala Terengganu

By Monday, December 24, 2007 78 No tags Permalink 0

16929439.jpg

Kuala Terengganu akan dinaikkan taraf sebagai sebuah bandar raya berkuatkuasa 1hb January 2008. Majlis Bandaraya Kuala Terengganu merupakan pihak berkuasa tempatan ke-12 yang bertaraf bandar raya selepas Kuala Lumpur, Johor Baharu, Ipoh, Shah Alam, Melaka, Alor Star, Petaling Jaya, Kota Kinabalu, Kuching Utara, Kuching Selatan dan Miri.. aikk mana Bandaraya Islam Kota Bharu?

Bandar Kuala Terengganu akan dinaik taraf kepada sebuah Majlis Bandaraya dengan tema “Bandar Raya Warisan Pesisir Air“.

Apa criteria untuk mendapat taraf bandaraya?
Untuk mendapat taraf bandaraya, bandar tersebut perlu merupakan sebuah pusat pentadbiran negeri, jumlah penduduk lebih daripada 300,000 orang, mempunyai pembangunan yang pesat, pusat perniagaan dan perindustrian, mempunyai institusi kewangan yang kukuh, pusat pengajian tinggi yang lengkap, mempunyai ciri-ciri istimewa sejarah yang panjang, pusat aktiviti kebudayaan dan pendapatan tidak kurang daripada RM80 juta.

Kuala Terengganu dikatakan memenuhi semua kriteria tersebut kecuali pendapatan yang kurang daripada RM80 juta. Pusat perindustrian tu kat mana eh, Gong Badak dengan Chendering kut. Kat mana aku copy criteria ni.. lupa la pulak.

Apa pendapat aku sebagai anak Terengganu..
Aku mengalu-alukan bandar Kuala Terengganu dinaik-tarafkan sebagai sebuah bandaraya, secara tak langsung menaikkan taraf pandangan orang luar terhadap rakyat Terengganu. Baru-baru ni aku balik ke Kuala Terengganu untuk berhari raya Aidiladha, macam supo skalo keadaan bertukar menjadi sesak terutamanya di bandar Kuala Terengganu, rasanya yang ramai tu bukan rakyat Terengganu atau mungkin juga rakyat Terengganu yang bermastautin di luar Terengganu.

Pasal apa aku kata gitu, pasal pakaian dia orang especially kaum perempuan tidak menunjukkan ciri-ciri orang Terengganu, pehh tengok pakaian pun boleh tahu ke. Tidak juga tetapi boleh lah di buat petunjuk.

Sesekali aku balik ke Kuala Terengganu, aku duk perhati peel orang Terengganu ni, orang negeri aku ni lah. Bukanlah bermaksud aku ni riak sebab dah keluar jauh dari kampung, namun ada beberapa perkara yang membuatkan aku rasa ada perbezaan antara mentaliti orang Bandaraya Kuala Terengganu dengan orang dari bandaraya di negeri-negeri lain.

Perkara yang paling selekeh yang aku biasa nampak ialah slow drive sebelah fast lane. Bawa kereta kancil, awek ada kat sebelah ngek ngek ngek tak sedar kereta lain berbaris di belakang. Sama juga time bawak kereta tu asal boleh masuk lane, tak kira dah orang lain kena brek mengejut ke atau tak, asal kereta dia boleh masuk lane je. So apa masalahnya? Takde masalah pun cuma bila dah naik taraf jadi orang bandaraya, kena la berubah ikut cara orang bandaraya bawak kereta. Nak bawak slow-slow duduk ler sebelah kiri. Kalau depan trafic light tu, bila dah hijau terus jalan jangan tunggu lama-lama. Orang KL bila lampu hijau terus tekan minyak.. orang kita bila lampu bertukar hijau pun slow sangat nak jatuhkan hand brake, lepas cluth dan tekan minyak.. huhuhu.

Mungkin juga Terengganu ni kurang persaingan dengan bangsa lain seperti Cina dan India menyebabkan menyebabkan mentality orang Terengganu (macam aku lah) jadi jenis macam aku ni. Kalau jalan-jalan kat Kg Tanjung ka, Kg Ladang ka, Kuala Ibai ka masih boleh tengok keluarga yang masih miskin, cukup makan pakai jer.

Duk lepak kat bus stand Kuala Terengganu, pun masih ada saki baki peel kampung yang asal berselisih je nak bergocoh. Kalau ada pesta pantai ada je lah geng kampung ni gocoh dengan geng kampung tu. Set darat gocoh dengan set bandor. Set-set deber jumpa set-set gong. Tak abih-abih..

Pakai selipar Jepun, kain pelikat dengan baju Pagoda masuk Astaka atau Hock Kee Seng. Setakat ni tak nampak lagi yang pakai kain pelikat masa shopping kat Maidin atau kat Giant. Menarik juga kalau identity ini diteruskan di Bandaraya Kuala Terengganu.. aku pakai kain pelikat dengan selipar Jepun di Shah Alam pun orang duk pandang-pandang. Hahaha..

So guana agaknya selepas peristiharan ni nanti, boleh ke kita jumpa Tea O dengan harga 50 sen lagi? Roti canai 60 sen? Rokok Dunhill separuh dengan separuh harga? Atau lepas ni semua harga dah jadi harga bandaraya.. Manalah tahu, orang Kuala Terengganu dah kaya-kaya sekarang bila MPKT bayar pampasan nak besarkan jalan. Juta-juta dapat tu.

78 Comments
  • Abuya Ashaari
    December 26, 2007

    Kuala Terengganu tak layak jadi bandaraya lagi.

    Semuanya politik belaka kerana pilihanraya umum tak lama lagi. Buat bekalan dalam manifesto nanti. Buktinya jelas, walaupun income tak sampai 80 juta, dapat juga diisytihar bandaraya !!? Kepala otak berjambul mana yang buat kriteria itu semua ? Semudah itu boleh dibelakang kira ? Nampaknya takde kredibiliti la barisan si penilai tu ! Memang sah, semuanya kerana politik !

    Menurut kajian konsultan bebas,
    dari segi kepadatan penduduk dan aktiviti ekonomi penduduk, Kota Bharu adalah kedua selepas Kuantan di Pantai Timur. Begitu juga dari aspek perbandaran, Kota Bharu adalah selepas Kuantan. Dalam banyak kriteria, Kota Bharu tetap di atas Kuala Terengganu. Perkara ini dapat dilihat dengan kehadiran banyak gedung membeli belah berprestij, dari luar ke Kota Bharu berbanding Terengganu. Yang terkini, TESCO akan membuka pintu di KB sedikit masa lagi manakala GIANT pula hanya sedang menunggu bangunannya siap dibina. Itu tak masuk banyak hypermarket lain yang sedia berselerak di KB. Selain tu, pembukaan banyak pusat perbankan Islam, yang terkini, cawangan Bank Ar-Rajhi dari Dubai. Ciri ciri yang lain tu toksah citer laa .. memang mencakupi kecuali berikut …

    Seperti dikata, cuma yang malangnya,
    pendapatan hasil Kota Bharu boleh jadi tidak setinggi Kuala Terengganu berikutan warga bandar yang gemar lari dari menjelaskan cukai, meyembunyikan pendapatan sebenar masing masing. Begitu juga aktiviti perindustrian, agak terbantut bagi Kelantan kerana ketiadaan pelabuhan dan sistem jalan raya dan keretapi yang baik. Kasihan Kota Bharu …

    Namun, kerana KB berada di tangan bukan parti pemerintah negara, ia secara sistematik diabaikan. Dan status Bandaraya Islam yang diwar wakan hanyalah sekeping retorik semata dan bukannya maksud ” bandaraya ” yang diterima pakai umum di Malaysia.

    • ipoh mali
      December 7, 2012

      mmg x lyak d iktiraf bndaraya..bnyk x ckup syarat..aku rsa kuantan n KB lbih lyak…..

  • eddyra
    December 26, 2007

    Abuya Ashaari, good comment abuya.
    Memang ramai yang berpendapat sedemikian. Rata-rata yang saya jumpa berpendapat Kuala Terengganu memang jauh lagi nak dinaikkan taraf sebagai sebuah bandaraya. Kuantan sepatutnya mendahului Kuala Terengganu. Boleh dikatakan semuanya berpendapat ianya adalah modal pilihanraya nanti.

    Sebagai anak Terengganu, saya sendiri merasa sangsi dengan pengistiharan ini, nampak drastic sangat seolah-olah ada agenda politik. Tapi apa-apa pun, politik tetap politik, sampai masa nanti undilah sapa-sapa pun. Pastikan undi untuk untuk Ugama, bangsa dan negara.

  • ghuyup
    December 27, 2007

    saudara eddyra

    sememangnya kuala terengganu tidak layak lagi diiktiraf sebagai bandaraya… malahan beberapa bandaraya di malaysia memang tak layak langsung di gelar bandaraya seperti alor setar dan shah alam

    pengiktirafan bandaraya di dunia sebenarnya di iktiraf oleh Globalization and World Cities Study Group and Network (GaWC)

    salah satu kriteria pengiktirafan bandaraya adalah penduduknya mestilah berjumlah 1juta.. sekarang di malaysia hanya kuala lumpur sahaja layak di gelar bandaraya.
    mungkin bandar besar agak qualify diiktiraf pada istilah sebenar adalah penang, johor bahru, kuching dan melaka sahaja. yang lain tu lambat lagi la nampaknya

    kalau diperhatikan gambar kuala terengganu ni… hanya ada 3 sahaja banggunan tinggi melebihi 10tkt… malahan di kota baharu lebih banyak… malahan di KB atau Kuantan dah ada mall yg moden-moden berbanding di KT ni… takkan nak harapkan Astaka lg kot… Pertama Kompleks lg bagus nampaknya

    Nampak sgt nak iktiraf bandaraya pasal politik semata-mata

    Hahaha so harap pikir-pikirkan la… jgn la nk sindir KB bandaraya islam pulak.. hehehe

    • amin5693
      March 10, 2011

      Betul 2 dgn apa yg anda uar2kan itu.prsoalanya knpa msh ada lg org mngatakan klntan “KB” utamanya mundur? hkikat yg sy lhat pmbngunan KB dgn trnganu,ipoh,alor star jauh lbh psat klu nk dbngkan.

      • anak mas
        September 22, 2011

        ye ke jauh lbih psat..cm na plak ngn ekonominya,pesatkah??maju x??bkembang?kukuh> kmudahan2 infrastruktur,prasarana..cbe bndingkan,,

      • Saftoni90
        May 26, 2012

        hahaha…ape2 je la boleh jd di pnbgnn Pantai Timur ni…sy x begitu kisah dgn K.Trengganu ke,kuantan ke,KB ke..tp jgn libtkn Ipoh dlm kes ni…Ipoh dpt taraf bandaraya kedua slps KL,mknanya seblum JB lg..wlaupun Ipoh skrg agak menurun kmajuannya tp still maju mcm dulu…sy pergi KB n K.Trengganu thun lepas,sy tgk Bandar Taiping jauh lg pesat..apatah lg nk dibndingkan dgn KL,JB,Penang n Ipoh..saya x thu la mcm mana org pantai timur mnggunakan ukurn dlm pmbgnn tp sy yakinlah KB x setanding Ipoh….cuma sy harap KB dpt kekalkn imej sbg bandar Islam.cuma KB saja yg layak utk pegang pengiktirafan tu buat masa ni..kira bruntunglah jika nk dibndingkn dgn Ipoh ni yg rata2 kaum cina…^_^V..keep it up..

  • waliz
    December 27, 2007

    saya dengar kerajaan terengganu hendak membelanjakan 10 juta semata-mata untuk mencantikkan bandar untuk merayakan hari sempena penaikkan taraf sebagai bandaraya tu..

    alangkah baiknya jika wang sebanyak itu dapat digunakan untuk membantu mangsa-mangsa banjir…kesian dengan mereka..hari-hari makan biskut, maggie dan sardin saja.

  • eddyra
    December 28, 2007

    saudara ghuyup,
    Sependapat kita.

  • eddyra
    December 28, 2007

    [quote comment="1422"]saya dengar kerajaan terengganu hendak membelanjakan 10 juta semata-mata untuk mencantikkan bandar untuk merayakan hari sempena penaikkan taraf sebagai bandaraya tu..

    alangkah baiknya jika wang sebanyak itu dapat digunakan untuk membantu mangsa-mangsa banjir…kesian dengan mereka..hari-hari makan biskut, maggie dan sardin saja.[/quote]
    Cikgu Waliz,
    Yep sebagaimana yang diberitakan. Begitu lah.

  • chreastinuar
    January 1, 2008

    btul 2… bandaraya ke balairaya? hairan la…tak nampak pun mcm sebuah bandaraya mcm balairaya besar adalah…jgn sekadar nak dapat nama rakyat tertindas…lepas dapat gelaran bandaraya tengok la nanti wahai rakyat terengganu…semua cukai sama naik tarafnya dengan bandaraya walaupun terengganu sebuah balairaya…huhuhu

  • eddyra
    January 1, 2008

    chreastinuar..
    wait and see.. kita sama-sama tunguuu..

  • mad
    January 4, 2008

    assalamualaikum…kepada abuya…sila teliti semula apa yang anda tulis..kaji sebelum bertindak..jangan libatkan politik dalam semua perkara..jgn menilai darisegi luaran..batu yang berputar, tidak dapat mengumpulkan semua lumut..fikirkan..

  • assyu
    January 5, 2008

    sebenarnya kalu nak dibandingkan dengan negeri2 lain. aku pun setuju yang negeri lain jauh lebih layak dari terengganu. tapi dari segi baiknya mungkin selepas ni pihak kerajaan akan lebih berusaha nak majukan negeri kita yang ketinggalan zaman ni,kalu tak buat macam tu may be kerajaan lambat nak buat progress. ape2 pun moge pihak yang berkenaan akan lebih tekun buat pembangunan dan naikkan taraf negeri kita ke taraf bandaraya yang sebenar.

  • budak baru
    January 14, 2008

    saya amat setuju apa yang dikatakan oleh assyu…
    kalo kerajaan tidak buat begitu mungkin terengganu sampai bila2 pun tak akan menjadi BANDARAYA.oleh itu g lantaklah apa dia orang nak buat dengan cara APA PUN politik ke o apa2 ke…MEMANG DAH LUMRAH DUNIA…NOBODY PERFECT…

  • aliza
    January 21, 2008

    apela korang ni..kt patut syukur la our state dpat naik taraf jadi BANDARAYA..i respect r kat mb kita.yelah dah banyak dia develop tganu nie..

  • Hapiz
    January 29, 2008

    assalamualaikum…… ni nk kbr jgn duk bangga sangat kelate 2 rakya doh la suka numpang negeri org kalo betul maju bakpe org2 kelaye behijrah ni la org melayu bukan nk br sokongan tapi kutuk sokmo.x dp yang molek kalo kerajaan buat.arap2 org kelate 2 pk2 lah jangan duk bangga negeri kte 2 ngat.kalo negeri 2 hebat ebenor e per gok.hidu anak2 ganu!!!!!!!!!

    • Kawe Ore Klate
      March 10, 2011

      mung org ganung xpayah dk cakak ar natang stara org ganu mung brlambak kt klantan nie ape kehel? klu ktorg prgi brhijrah ngri org skalipun ktorg xkisah stara nabi Muhammad itu pun prgi brhijrah…!!!

  • Anok Kelate
    January 31, 2008

    Terengganu mmg xptt jadi bandaraya lagi..Bandar KB lebih besar berlipat ganda dari K.tgganu..Penduduk di Kota Bharu Lebih Padat kalau hendak Dibandingkan ngn ganu..
    Org Kelate g tempat org pun sbb nak cari rezeki..bgus la dari org ganu yang dok terperak kat dlm ganu yg tidak ada kemajuan 2..

  • eddyra
    February 1, 2008

    aduhai..
    Rilex jangan duk gaduh klate ganu la weii.. Saing-saing belako semo.

    • Saftoni90
      May 26, 2012

      hahah..stuju..knp Ipoh,JB,Melaka,Penang dpt taraf Bandaraya x de pun nk berbalah…kitorg rileks je..x de hal la nk berdengki2..nme kn lagi pmbgnn,ptut dikongsi bersama..klau ada org lg advance,kita ptut bersaing,bukn mrendh2kn..tp x thu la sy nk ckp sbb K.Trengganu dgn KB ni semua org mlayu..org mlayu ni mmg kuat perasaan dengkinya…then KL,Ipoh n Penang ni mmg cina yg pegang..so,dpt la kami nikmati pembgnn n kemajuan tu bersama2…:)..pado Sokmo n Kawe jgn gaduh2 lg ye…bndr korg je la yg mmpu org mlayu banggakn..klau korg x de,bndar mne la org mlayu nk berlindung…^_^V keep it up..

  • XPUAS ATI
    March 10, 2008

    [quote comment="1655"]Terengganu mmg xptt jadi bandaraya lagi..Bandar KB lebih besar berlipat ganda dari K.tgganu..Penduduk di Kota Bharu Lebih Padat kalau hendak Dibandingkan ngn ganu..
    Org Kelate g tempat org pun sbb nak cari rezeki..bgus la dari org ganu yang dok terperak kat dlm ganu yg tidak ada kemajuan 2..[/quote]
    JGAN BANGGA SGTLA DEH…BUDAK2 KLATE YG KUO DRI NEGERI SME KENA CULTURE SHOCK..LEBIH TERUK DARI ORG KL..

    • anak mas
      September 22, 2011

      Bandar KB lebih besar berlipat ganda??ye la tu…tp besar je xde gne..klo xde pmbaharuan,kmodenan,xde tndakan..ade pon slow..org dah smpai ke bln mu terbag pon dak lg..ckap byk xgna..brusahalah untuk majukan KB..jgn gna politik sbg alasan..politik bgus pon xde gne klo thu ckp je ,so buktikan..

  • matmin
    August 8, 2008

    alahai..bdak ganu pun sme je ngn bdak kelate..culture shock..tpi aku support bdk kelate lgi..dieorg 2 ada jati diri yg kukuh..ok la..PEACE

  • bkn anok klate
    October 14, 2008

    kota bharu sepatutnya dinaik taraf sebagai bandaraya terlebih dahulu berbanding kuala terengganu.kelantan ade pasaraya besar dan bangunan tinggi.pasaraya:tesco,giant(akan dibuka)parkson(akan dibuka)the store,kb mall,pelangi mall dan lain lain.

    • Saftoni90
      May 26, 2012

      hahahaha…untungla org kelantan dpt menikmatinya pmbgnn itu semua tatkala org Penang dah bersntai di Queensbay Mall n Gurney Plaza, orang Perak dah shopping di JUSCO,De Garden Mall,Ipoh Parade, Times Square Ipoh, org KL dah enjoy di MidValley, AEON, The Gardens, org Johor dah get fun di Plaza Angsana, Danga Bay…itu Tesco,Giant,Parkson tu dah x laku kt tmpt2 tu…jgn la bg org luar gelak kt korang..hahahaha

  • bkn anok klate
    October 14, 2008

    terengganu adalah negeri termiskin di malaysia

  • Megalopolis
    October 14, 2008

    Kepada Ghuyup,
    saya nak perbetulkan status sesebuah urbanisasi yang anda nyatakan sebentar tadi. Sebenarnya sekiranya sesebuah kawasan urbanisasi tersebut mencapai jumlah penduduk seramai 1 juta atau lebih, maka kawasan tersebut digelar metropolis. Sesebuah metropolis itu kebiasaannya merangkumi sebuah bandaraya atau lenih dan hasil penggabunggan bandar2 satelit berhampiran. Sesebuah kawasan metropolis juga kebiasaannya merangkumi kawasan yang amat luas. Seperti contoh

    Kuala Lumpur, Putrajaya, Seluruh Negeri Selangor, Selatan Perak (Teluk Intan, Tanjung Malim & Tapah), Utara NS (Seremban, Nilai, PD, Rembau & Kuala Klawang) & Pahang Barat (Bentong, Raub & Genting Highland) – Metropolis Kuala Lumpur atau Metropolis Lembah Klang Raya

    Seluruh Negeri Pulau Pinang, Taiping, Selama, Parit Buntar, Sungei Petani, Yan, Kulim & Bandar Baharu – Metropolis Pulau Pinang

    Ipoh, Batu Gajah, Kampar, Perak Tengah, Kuala Kangsar & Sitiawan – Metropolis Ipoh atau Metropolis Lembah Kinta Raya

    JB, Skudai, Kulai, Pontian, Kota Tinggi, Desaru, Simpang Renggam, Kluang & Pasir Gudang – Metropolis Johor Bahru atau Metropolis Iskandar Raya

    Seluruh Negeri Melaka, Muar, Tangkak, Segamat, Labis, Batu Pahat, Yong Peng, Kuala Pilah & Tampin – Metropolis Melaka

    Pahang Timur (Kuantan, Rompin & Pekan), Terengganu Selatan (Kemaman & Dungun) & Mersing – Metropolis Kuantan

    Definisi bandaraya ini berbeza-beza mengikut negara. di kebanyakkan negara2 di hemisfera barat terutama sekali Amerika Syarikat, jumlah penduduk seramai 100 ribu pun sudah melayakkan sesebuah kawasan itu mendapat taraf bandaraya.

    Di Malaysia, buat masa ini, seramai 300 ribu penduduk diperlukan untuk mendapatkan taraf bandaraya selain daripada kriteria lain termasuk pungutan cukai.

    Berdasarkan kriteria jumlah penduduk, semua ibu negeri di Malaysia kecuali Kangar, Perlis, sudah boleh bergelar bandaraya sebelum tahun 2010 sekiranya hanya jumlah penduduk sahaja menjadi kriteria utama. Saya menjangkakan Kangar akan mendapatkan taraf bandaraya selewat-lewatnya menjelang tahun 2020 seiring dengan pengistiharan Malaysia sebagai sebuah negara maju (Isyaallah wa Amin).

    Saya tidaklah mahu menyebelahi mana2 idelogi politik sama ada pemerintah atau pun pembangkang tetapi pada pandangan saya, MPKB sudah layak bertukar nama kepada MBKB dari segi jumlah penduduk. Mungkin dari segi pungutan cukai dan sistem infrastruktur asas serta pengangkutan sahaja yang menyebabkan MPKB tak dapat bertukar kepada MBKB (Tidak ditolak juga, atas faktor politik).

    Saya berani katakan sebaik sahaja BN dapat tawan Kelantan, 2-3 tahun selepas itu, MPKB pasti akan bertukar kepada MBKB (Seperti mana yang berlaku kepada Terengganu). Pada pandangan saya melihat keaddan politik di Kelantan, majoriti rakyat Kelantan sudah terbiasa dengan pemerintahan PAS. Kesimpulan disini, sekiranya org2 Kelantan mahu MPKB bertukar kepada MBKB, tukar sahaja pemerintahan Kelantan kepada parti pemerintah persekutuan pada PRU13 dan selepas dapat apa yang dihajati, berikan semula pemerintahan itu kepada PAS menjelang PRU14. :-). Saya sendiri tak pasti sama ada idea ini brilliant atau stupid tapi saya berharap kalau anda di luar sana itu marah, saya minta maaf. :-). Sekian, terima kasih.

    • Saftoni90
      May 26, 2012

      encik megalopolis ni org mane.?.sy respek sgt2 bro…mcm tu la org yg memikir kearah kemajuan..hehehe

  • Megalopolis
    October 15, 2008

    Kepada Anok Kelate dan yang lain2, sudah banyak blog-post yang saya baca terutama sekali yang di-postkan oleh anak2 kelantan yang mendakwa, kalau kelantan itu miskin, kenapa ada orang kaya dan shopping mall-shopping mall di KB. Saya faham akan perasaan anda apabila ada orang mengatakan negeri anda miskin walaupun saya bukan anak kelantan tetapi kalau orang kata sesuatu yang negatif mengenai negeri saya (walaupun bukan makian), saya akan terasa. Pada mulanya dakwaan Kelantan negeri miskin itu saya memikirkannya adalah satu dakwaan palsu oleh pihak pemerintah tetapi setelah memasuki lelaman web UNDP Malaysia iaitu satu pertubuhan dibawah PBB aka UN yang sememangnya bebas dari pengaruh pihak pemerintah, saya dapati masih lagi Kelantan di ranking bawah dari segi kekayaan dan kemisikinan sesebuah negeri itu di Malaysia

    http://www.undp.org.my/index.php?option=com_content&view=article&id=344&Itemid=650

    KL
    Penang
    Selangor
    Terengganu
    Melaka
    Johor
    NS
    Perak
    Perlis
    Pahang
    Sarawak
    Kedah
    Sabah
    Kelantan

    Mungkin ada yang tertanya-tanya, kalau Kelantan miskin, kenapa ada orang kaya dan shopping mall di Kelantan? Agak sukar untuk saya memberi jawapan yang mudah untuk anda semua fahami akan hakikat ini. Tetapi saya akan memberi contoh cukup mudah. Cukuplah saya membandingkan Singapura dan negara kita yang tercinta ini, Malaysia. Rata-rata sedia maklum bahawa pendapatan perkapita rakyat Singapura 3 kali ganda berbanding Malaysia. tetapi dari segi kuasa beli iaitu pendapatan perkapita didarab dengan jumlah penduduk, sudah semestinya Malaysia mengalahkan Singapura. Anda sendiri boleh lihat bertapa kita ada bangunan pencakar langit, sedangkan Singapura tiada. Jumlah mall di seluruh negara Malaysia sudah semestinya lebih banyak berbanding di Singapura. Mungkin ada yang mengatakan bahawa perbandingan saya tidak adil disebabkan Singapura mepunyai tanah yang cukup terhad. Baiklah, bagaimana pula dengan Brunei? Brunei sememangnya negara yang sangat kaya di Asia Tenggara tetapi tahukah anda bahawa hypermart yang ada di sana hanyalah sekadar Giant? Kesimpulannya disini, dari segi tersirat, Terengganu merupakan negeri yang kaya di Pantai Timur tetapi disebabkan jumlah penduduknya tidak sampai satu juta dan negeri2 lain di Pantai Timur mempunyai jumlah penduduk lebih 3 kali ganda berbanding Terengganu, maka sekiranya perkiraan kuasa beli iaitu pendapatan perkapita didarab dengan jumlah penduduk, sudah tentulah Terengganu di belakang Kelantan. Berkenaan cakap2 mengenai kalau Kelantan itu negeri miskin, kenapa ada yang duduk di banglo? jawapan saya cukup mudah, India dan Indonesia juga merupakan antara negara termiskin di Asia tetapi mereka mempunyai jumlah billionairre melebihi negara kita bahkan kediaman mereka juga bukan sekadar banglo tetapi tidak ubah seperti istana. India juga antara negara yang melahirkan billionaire2 teramai di dunia walaupun semua sedia maklum, India itu masih lagi sebuah negara miskin dengan penempatan setinggan jauh lebih padat berbanding Indonesia. Di India juga ada banyak mall walaupun mall2 tersebut dibina terlalu berhampiran dengan penempatan setinggan tersebut. Renung2kan dan selamat beramal. :-)

    • anak mas
      September 22, 2011

      sye stuju dgn pndangan ini….so anok2 klntan bka minda luas2 yer..jgn cpt mlatah

  • anokteganungjerteh
    January 24, 2009

    [quote comment="1416"]saudara eddyra

    sememangnya kuala terengganu tidak layak lagi diiktiraf sebagai bandaraya… malahan beberapa bandaraya di malaysia memang tak layak langsung di gelar bandaraya seperti alor setar dan shah alam

    pengiktirafan bandaraya di dunia sebenarnya di iktiraf oleh Globalization and World Cities Study Group and Network (GaWC)

    salah satu kriteria pengiktirafan bandaraya adalah penduduknya mestilah berjumlah 1juta.. sekarang di malaysia hanya kuala lumpur sahaja layak di gelar bandaraya.
    mungkin bandar besar agak qualify diiktiraf pada istilah sebenar adalah penang, johor bahru, kuching dan melaka sahaja. yang lain tu lambat lagi la nampaknya

    kalau diperhatikan gambar kuala terengganu ni… hanya ada 3 sahaja banggunan tinggi melebihi 10tkt… malahan di kota baharu lebih banyak… malahan di KB atau Kuantan dah ada mall yg moden-moden berbanding di KT ni… takkan nak harapkan Astaka lg kot… Pertama Kompleks lg bagus nampaknya

    Nampak sgt nak iktiraf bandaraya pasal politik semata-mata

    Hahaha so harap pikir-pikirkan la… jgn la nk sindir KB bandaraya islam pulak.. hehehe[/quote]

    Sdra ghuyup weh,
    Kalau nak komen tu biarlah ada pengetahuan yg cukup. Dilihat dalam gambar ni memanglah nampak 3 saja bangunan yg melebihi 10 tingkat tetapi yg sebenarnya ada banyak lagi yg tak termasuk dalam gambar ni. Guna otak sikit.
    Demo tok ngaji ko?
    Yg nampak tu ialah Wisma Darul Iman, Menara PERMINT dan Wisma MAIDAM. Yg tak nampak…. ambo nok ghoyak sining deh. Menara Yayasan Islam Terengganu, Kompleks Kg Tiong, Hotel Grand Continental, Hotel Felda Residence, Hotel Primula Beach Resort, Kondo Ladang (ada 3), Wisma Persekutuan, Wisma Negeri, ……aduh letih doh wehh, tok habih lagi nih.
    Sdra ghuyup, demo beso gi ko BANDARAYA Kuala Terengganu. Kawe dok beghaso tok beso sapa skali habuk nih. Main kato kokser jah nih. Lain kali kaji molek dulu kalu nok komeng deh. Mitok maaflah deh…assalamualaikum.

    • Saftoni90
      May 26, 2012

      uihhhh..dasayat beb..maju gile Kuala Terengganu ni…x pe2 keep it up…hahhaha

  • anokteganungjerteh
    January 24, 2009

    [quote comment="5333"]kota bharu sepatutnya dinaik taraf sebagai bandaraya terlebih dahulu berbanding kuala terengganu.kelantan ade pasaraya besar dan bangunan tinggi.pasaraya:tesco,giant(akan dibuka)parkson(akan dibuka)the store,kb mall,pelangi mall dan lain lain.[/quote]

    kalau kota bharu dikatakan layak bertaraf bandaraya kenapa tak buat perisytiharan secara rasmi? kalau perisytiharan tu tak boleh dibuat, apa sebab-sebabnya?
    kalau setakat ada pasaraya besar,bangunan tinggi…kuala terengganu pun ada. apa yg ada kt kota bharu tu semua ada kt kuala terengganu.
    macam ni lah….sekarang kuala terengganu dah pun jadi bandaraya secara rasmi. ianya tak menggugat kota bharu. yg pasti kuala terengganu akan terus maju seiring tarafnya sebagai sebuah bandaraya. kota bharu haruslah berusaha utk mencapai taraf bandaraya,kalau itu yg sangat-sangat dikehendaki. tak perlulah diperkecil-kecilkan kemampuan orang. itu tak baik di sisi Islam. Mohon maaf banyak2. assalamualaikum.

  • anokteganungjerteh
    January 24, 2009

    [quote comment="1655"]Terengganu mmg xptt jadi bandaraya lagi..Bandar KB lebih besar berlipat ganda dari K.tgganu..Penduduk di Kota Bharu Lebih Padat kalau hendak Dibandingkan ngn ganu..
    Org Kelate g tempat org pun sbb nak cari rezeki..bgus la dari org ganu yang dok terperak kat dlm ganu yg tidak ada kemajuan 2..[/quote]

    Wahai anok kelate,
    kawe nok tanyo demo, kalu kb lebih layok bakpo sapa hari ni tok isytihar scaro rasmi? kalu betul lagu demo kato tu mesti banyok pelue khijo di kb. tapi bakpo anok2 kelate pakak kelua cari khijo di negeri lain heh?

  • eddyra
    January 24, 2009

    rilex lah saing-saing.. jangan baloh ..

  • akulaa
    January 25, 2009

    wak godio gak baloh,otok palo..nk baloh jge msuk cning..
    cni ore kongsi pandangn woi

  • eddyra
    January 25, 2009

    loh gi lah .. :)

  • anokteganungjerteh
    January 25, 2009

    mitok maaf banyoklah belako,kawe buke nok baloh. kawe nok ghoyak hok sebenar jah….kongsi maklumak hok sebenar,hok beto.
    jadi sekali lg kawe nok mitok maaf deh. kalu demo tok pelawok,kawe pun tak dok ghaso gapo satu…ning tidok,dok kato hok tok beto, duk nok jjatuh kuala terengganu. kalu komeng bg fakta hok beto kawe tok kesoh lasung.
    ok lah kito tutuplah hok tu. habih skak tu sudohlah. kito pakak komeng membeno pulok deh.
    maaf…wassalam.

  • rover ss
    January 25, 2009

    moleh ah gitu.. jange baloh belako semo

  • wan_tan
    February 19, 2009

    ((((((((menaikkan taraf pandangan orang luar terhadap rakyat Terengganu)))))) wa kakakakakakkaka………………..

  • THeEdge
    February 19, 2009

    walaupun aku bukan anak ganu, 1st time gi time monsoon cup 2007 dulu aku jatuh chenta ngan teganu. cantekkk..tp payah benar la nak dpt hotel time tu, fully booked je. last2 gi pusing sampai seberang takir, jumpa rumah resort kecik mengadap laut…cantekkk woooo teganu ni…aku tak kisah kt tu jadi bandaraya ke tak, suma tu tak mengganggu pandangan aku kata ganu ni cantekkkk woooo..

    • Saftoni90
      May 26, 2012

      hehe…aku pun suke kuale ganu,KB ni…x de traffic jam,x sesak,x bising,kurang pncemaran…..hehehe(gelak jahat)

  • THeEdge
    February 19, 2009

    semoga taraf bandaraya tidak mengubah wajah nilai tradisi melayu teganu dan pantai2nya yg cantek..sbb tu yg cantek ttg teganu…takmo la tgk rambut cacak2..berlambak kt kay elle…

  • Budok Marang
    May 10, 2009

    Aku baru bace web http://ms.wikipedia.org/wiki/Senarai_bandar_di_Malaysia_mengikut_penduduk

    Kalu mung nok tau ngak jumloh pendudok bando KT (396,433), KB (577,301), Kuatang (407,778) tahong 2009, pendudok bando KB bedecung tingga bando KT nge Kuatang.

    Kalu kire pendudok, saboh doh KB nge Kuatang jadi bando raye dulu dari Ganu, tapi nok wak gane, orang PAH ngetoh klatang

    Ha ha ha… aku pong suke gok KT jadi bandoraye

  • Budok Marang
    May 10, 2009

    Gambo atah kali tu, dudok mane?
    Dok napok pong???

  • eddyra
    May 10, 2009

    ganah mu geng cakak ganung.. ganah ganahhhh :P

  • zaki
    May 11, 2009

    gak ore jerteh pn pakak duk beli d kb jah rama..ha..ha..x baloh blako..malu kokre jah dega…takut keno ko woreh demo jah..

  • BUDAK JB
    June 7, 2009

    BAGI AKU, RASA-RASANYE BANDARAYA KUCHING N MIRI LG MAJU DARI K. TRGGANU N KB. KALO KORG X PECAYE, BUKALE MANE2 WEBSITE PASAL KCH@ MIRI. DI KUCHING SJ BYK BANGUNAN2 TINGGI LBH DRI 10 TINGKAT TERUTAMANYE D WATERFRONT. SAMA GAK DGN MIRI, BANDARAYA MINYAK…

    BRU CKP PASAI KCH N MIRI… BELOM LG SIBU, BANDAR PERNIAGAAN. MAJORITI ORG SIBU CINA, SO X LEH DISANGKAL LG MAY BE SIBU JGAK BAKAL DIUMUMKAN SBG BANDARAYA KE-3 DI SWK..CINE, BIASALA BISNES2, MESTI UNTONG BYK MA

    DI KCH ADA LBH 10 MALL; THE SPRING, BOULEVARD, HOPOH, SATOK MALL, WISMA SEBERKAS, PARKSON, TUN JUGAH, SWK PLAZA, HOCK LEE, CROWN PLAZA N ETC. MIRI BYK JUGAK TP LOM EXPLORE LG..

    DI SWK SAJA BNYAK UMOH BESAQ2, KETA BESAQ2… KIRE BOLEH DKATAKAN ORG SWK KAYA2 DARI PANTAI TIMUR.. KALO SAMBUT RAYA, KRISMAS, CNY DIAORANG X MAIN GUNA AIR SIRAP… SEMUA GUNA AIK GAS (BUKTI KEKAYAAN). FEDERAL GOVERNMENT SAJE X NAK MENGGEMBAR-GEMBURKAN KEKAYAAN SWK TKUT MENIMBULKAN KONSPIRASI TERHADAP NEGERI2 LAIN..

    ORG SWK DAHLA LAWA2, PUTIH2, BAKAT SUARA LEH TAHAN… DIAORG X MAKAN PEDAS, TU LER SUARA DIAORG LUNAK2 X MCM KITE YG DOK SMNANJONG. RATA2 ORG SWK BOLEH BERTUTUR DLM BAHASA INGGERIS. DI SEBABKAN BNYAK BANGSA, SO ADE YG LEH CKP BM@ SEBALIKNYER… SO GUNE BI LA..

    RUMUSANNYA…SWK JAOH LBH MAJU JIKA DIBANDINGKAN TAHUN2 SBELOMNYE..RAMAI YG CKP ORG SWK MUNDUR, TP SCR HAKIKATNYA KEHIDUPAN DIAORG JAOH LBH BGUS DR KITA.. SO, DIALU-ALUKAN TO ALL PENINSULAR, DTGLA KE SWK.. KORG TGOK LE SENDIRI KEMAJUAN DIAORG. JGN DOK KUTOK2 KEMAJUAN NEGERI2 LAIN. OK…

  • duwe
    June 8, 2009

    Tp aku heran la dgn negri yg ade minyak ni…….minyak dh lm jmpa……ptt lebih kaya dari Kl @ Slngr sb klau x clap aku jmlah pendapatan bg negri yg ade minyak lebih besar dr Slngr…….Cnth la pndapatan tahunan selangor stakat RM 1 billion jer tp trengganu RM 7 billion…..aku xtau la kt mn clapnya pntadbiran ni

  • maimun
    June 12, 2009

    [quote comment="8508"]BAGI AKU, RASA-RASANYE BANDARAYA KUCHING N MIRI LG MAJU DARI K. TRGGANU N KB. KALO KORG X PECAYE, BUKALE MANE2 WEBSITE PASAL KCH@ MIRI. DI KUCHING SJ BYK BANGUNAN2 TINGGI LBH DRI 10 TINGKAT TERUTAMANYE D WATERFRONT. SAMA GAK DGN MIRI, BANDARAYA MINYAK…

    BRU CKP PASAI KCH N MIRI… BELOM LG SIBU, BANDAR PERNIAGAAN. MAJORITI ORG SIBU CINA, SO X LEH DISANGKAL LG MAY BE SIBU JGAK BAKAL DIUMUMKAN SBG BANDARAYA KE-3 DI SWK..CINE, BIASALA BISNES2, MESTI UNTONG BYK MA

    DI KCH ADA LBH 10 MALL; THE SPRING, BOULEVARD, HOPOH, SATOK MALL, WISMA SEBERKAS, PARKSON, TUN JUGAH, SWK PLAZA, HOCK LEE, CROWN PLAZA N ETC. MIRI BYK JUGAK TP LOM EXPLORE LG..

    DI SWK SAJA BNYAK UMOH BESAQ2, KETA BESAQ2… KIRE BOLEH DKATAKAN ORG SWK KAYA2 DARI PANTAI TIMUR.. KALO SAMBUT RAYA, KRISMAS, CNY DIAORANG X MAIN GUNA AIR SIRAP… SEMUA GUNA AIK GAS (BUKTI KEKAYAAN). FEDERAL GOVERNMENT SAJE X NAK MENGGEMBAR-GEMBURKAN KEKAYAAN SWK TKUT MENIMBULKAN KONSPIRASI TERHADAP NEGERI2 LAIN..

    ORG SWK DAHLA LAWA2, PUTIH2, BAKAT SUARA LEH TAHAN… DIAORG X MAKAN PEDAS, TU LER SUARA DIAORG LUNAK2 X MCM KITE YG DOK SMNANJONG. RATA2 ORG SWK BOLEH BERTUTUR DLM BAHASA INGGERIS. DI SEBABKAN BNYAK BANGSA, SO ADE YG LEH CKP BM@ SEBALIKNYER… SO GUNE BI LA..

    RUMUSANNYA…SWK JAOH LBH MAJU JIKA DIBANDINGKAN TAHUN2 SBELOMNYE..RAMAI YG CKP ORG SWK MUNDUR, TP SCR HAKIKATNYA KEHIDUPAN DIAORG JAOH LBH BGUS DR KITA.. SO, DIALU-ALUKAN TO ALL PENINSULAR, DTGLA KE SWK.. KORG TGOK LE SENDIRI KEMAJUAN DIAORG. JGN DOK KUTOK2 KEMAJUAN NEGERI2 LAIN. OK…[/quote]

    Betol tu…aku sokong ko budak jb..org swk ni maju ckit dr syum sokmo tu..huh kat kch bnyak betol bngunan bertingkat-tingkat tinggi. geramnyer nak pegi sana…!!!

  • HAMBALI
    June 12, 2009

    memang benar dikatakan oleh “budak jb” berkenaan pertuturan org swk lbh dr satu bhase spt bahasa inggeris. sy pernah mengajar di swk beberapa tahun yg lalu..org swk kebanyakannya boleh bertutur dlm bi selain dialek dioarg bm swk etc..mungkin kmajuan sesebuah bangsa dpt dilihat melalui penguasaan bahasa yg dituturkan. syabas org swk..role model yg perlu d ikutkan. tp, jgn lupe bhasa ibunda kita. inggeris2 jugak. ok!

  • mohd rifqi hakimi haron
    July 10, 2009

    orang kelantan janganlah dengki sangat…..terima jer la hakikat yang kelantan tu tak maju….tengok jer terengganu dah berkembang pesat..

  • job hunter
    July 12, 2009

    [quote comment="8519"]Tp aku heran la dgn negri yg ade minyak ni…….minyak dh lm jmpa……ptt lebih kaya dari Kl @ Slngr sb klau x clap aku jmlah pendapatan bg negri yg ade minyak lebih besar dr Slngr…….Cnth la pndapatan tahunan selangor stakat RM 1 billion jer tp trengganu RM 7 billion…..aku xtau la kt mn clapnya pntadbiran ni[/quote]
    ni sume pemimpin punye keje..aku anok t’ganu nk cari kije kt t’ganu pung x dpt2 sampai skarang.kne merantau ke negeri orang..harap pemimpin lebih cekap, telus dan b’usaha gigih utk cari pelabur masuk ke t’ganu.pemimpin mesti lantang bersuara baru negeri blh maju. Guna duit hasil minyak dengan bijak. bina kemudahan utk tarik pelabur. industri mesti byk, baru maju, peluang kije pun byk.jgn harap nama je bandaraya tp org t’ganu sendiri merantau. up skit cara berfikir. biar melangkau jauh. jgn duk dengki, main politik sgt..kelak bangsa sendiri yg rugi. Minda mesti kelas pertama, mentality biar bagus.apa yg baik kita sokong, apa yg x baik kita bg idea yg bernas utk improve..sekian…

  • hang nadim
    July 12, 2009

    Trengganu memang laa kaya Projek sana sini, tetapi pojek itu Mengkayakan kelompok tertentu walaupun dikatakan projek mega, dan projek ini siap dalam waktu yang singkat tidak berkualiti dan runtuh pun. Selangor tak mempunyai hasil macam tu tapi pentadbirannye cekap sejak dulu lagi dengan membawa masuk segala jenis Industri. Duit yang byk pada Trengganu boleh digunakan dengan membina sistem jalan atau pelabuhan dan sistem sokongan Iks yg berkaitan supaya kawasan Perindustrian Teknologi tinggi atau sebaliknya di bina secara besaran dan pelabur dari luar membuka perusahan dan menjanakan segala jenis pekerjaan. Kalau setakat nak beri sokongan pada Piala Monsun apa kejadahnya, industri petroleum di Trengganu banyak boleh dikembangkan dengan Pelbagai perusahaan tapi Kerajaan Negeri haruslah melabur dahulu?

  • job hunter
    July 13, 2009

    [quote comment="8855"]orang kelantan janganlah dengki sangat…..terima jer la hakikat yang kelantan tu tak maju….tengok jer terengganu dah berkembang pesat..[/quote]
    Rakyat terengganu suka syok sendiri.wake up..try to open your eyes,open your mind.Look to other state like penang, selangor,johor.then,baru compare ngan terengganu.bg aku terengganu ni jauh sgt ketinggalan.pembangunan sgt2 lambat&lembab.x cekap dari segi pentadbiran ,cara berfikir.kalo nak berkembang pesat mentality, mind set juga kene cekap&berkualiti.mungkin kt t’ganu ni kurang persaingan ngan bangsa asing kot.pegi mane2 melayu aje..t’ganu akan rugi kerana ramai org t’ganu yg berbakat, cerdik pandai menabur bakti di negeri2 lain.ini kerana peluang kerja yg sgt terhad. kalo x percaya tgk jobstreet la.tgk jumlah peluang pekerjaan kt t’ganu ade byk mane.ciput saja..ha ha..kenyataan. bangunlah pemimpin t’ganu sume. x kira lah anda pro kerajaan atau pembangkang..mari kita same2 berganding bahu.bincang mcm mane nk bykkan industri kt t’ganu.kalo negeri lain blh maju kenapa kita x blh. sama2 fikir idea then same2 buat. sekian…

  • E&I
    July 13, 2009

    [quote comment="8878"][quote comment="8855"]orang kelantan janganlah dengki sangat…..terima jer la hakikat yang kelantan tu tak maju….tengok jer terengganu dah berkembang pesat..[/quote]
    Rakyat terengganu suka syok sendiri.wake up..try to open your eyes,open your mind.Look to other state like penang, selangor,johor.then,baru compare ngan terengganu.bg aku terengganu ni jauh sgt ketinggalan.pembangunan sgt2 lambat&lembab.x cekap dari segi pentadbiran ,cara berfikir.kalo nak berkembang pesat mentality, mind set juga kene cekap&berkualiti.mungkin kt t’ganu ni kurang persaingan ngan bangsa asing kot.pegi mane2 melayu aje..t’ganu akan rugi kerana ramai org t’ganu yg berbakat, cerdik pandai menabur bakti di negeri2 lain.ini kerana peluang kerja yg sgt terhad. kalo x percaya tgk jobstreet la.tgk jumlah peluang pekerjaan kt t’ganu ade byk mane.ciput saja..ha ha..kenyataan. bangunlah pemimpin t’ganu sume. x kira lah anda pro kerajaan atau pembangkang..mari kita same2 berganding bahu.bincang mcm mane nk bykkan industri kt t’ganu.kalo negeri lain blh maju kenapa kita x blh. sama2 fikir idea then same2 buat. sekian…[/quote]

    tak payah la tgk pada t’ganu shj..kita tgk pada seluruh malaysia ini..kalau betul negara kita ini membangun dan maju kenapa masih ada lagi rakyat yg berada dlm kemiskinan. Cuba kita fikir, pemimpin-pemimpin BN-UMNO tiap2 tahun dok bising kata nak basmi masalah kemiskinan dan setinggan sifar tapi tetap juga sama malah masih ada lagi yg terbiar dan melarat. Tak payah la tgk bangunan pencakar langit yg tinggi2 tu(tanda2 kiamat) try masuk kampung yg ulu2 nye cuba tgk kehidupan dorg xpun cuba2 la tgk bersamamu tu..tiap2 minggu dok tunjuk org yg miskin hidup melarat. Sapa dok kata kerajaan bagi bantuan tu memang buta mata hati la..perut sendiri depa dok jaga tu pasal pemimpin kita hari ini perut besar pasal makan duit rakyat..

  • mohd rafiq
    July 15, 2009

    [quote comment="8855"]orang kelantan janganlah dengki sangat…..terima jer la hakikat yang kelantan tu tak maju….tengok jer terengganu dah berkembang pesat..[/quote]
    setuju ngan rifqi….orang kelantan datang berduyun duyun kat terengganu….alahai..kata maju dari trg kenapa? kat sana tak de keje ke? dah datang negeri orang tak payah la nak komen-komen.

  • Kuching Person
    January 18, 2010

    Salam semua..

    Alahai Kaum Senegaraku, Isu Bandar pun nak di kecohkan..
    Aku ni Orang Jati Sarawak yang ingin bagi sedikit maklumat mengenai apa yang kamu semua perselisihkan,,

    Maaflah kalau aku ni membahasakan diri sebagai “aku” ye..
    sebab mungkin agak kasar bagi korang semua..
    di tempat aku, panggilan sedemikian adalah biasa2 saja..

    Memang benar apa yang budak J.B cakap, pembangunan sarawak banyak dirahsiakan demi mengelakkan sebarang konspirasi oleh penduduk di negeri lain..

    Daripada kamu semua membaca dari maklumat yang tidak betul, ada baiknya kamu semua dgr dari orang sarawak sendiri bukan?

    Family aku semenjak moyang2 dulu lagi dah duduk kat kuching selama 39 tahun..
    Kini kami menetap di kuching Utara dengan kehidupan biasa dengan miliki company keluarga, rumah agam n kereta yang hebat utk dibuat drifting..

    Aku dah duduk di semenanjung selama 2 tahun dan pelbagai kesedihan yang dialami..
    antaranya adalah pandangan, spekulasi, andaian org2 semenanjung pada kami (rakyat sabah n sarawak)..

    Diorang ni kata kami ni mundur..dan puas aku fikirkan kami ni mundur dari segi apa..

    Paling menyedihkan, ader la org2 kampung ni yang enggan melihat dunia luar dan mengetahuinya dengan tegasnya berkata “kau ni tinggal atas pokok ke?”
    dalam hatiku ketawa sendirian…

    Pertama mengenai isu pembandaran,
    Di kuching terbahagi kepada dua pusat pemerintahan iaitu kuching utara dan kuching selatan..Di kuching utara terdapatnya bandar2 lagi seperti BANDAR PETRA JAYA, BANDAR MATANG, BANDAR BATU KAWA, BANDAR PENDING, BANDAR DEMAK, BANDAR GITA, BANDAR BARU DEPO, BANDAR BARU TABUAN, DAN BANDAR BARU SEMARIANG..

    aku pernah pergi kuala terengganu selama 3 hari, menurut pandangan aku, bandar kuala terengganu mahupun bandar kota bharu memang tidak boleh lawan dengan keadaan bandar sampingan di kuching utara seperti bandar baru semariang..

    Aku sendiri rakyat kuching tidak berani untuk explore kuching selatan seorang diri kerana beberapa kali tersesat hingga lah hari ini..

    aku jamin, kalau diberi holiday sebulan pun, satu kuching belum tentu kamu semua belum habis jelajah..

    Mengenai bandaraya miri pulak, ia memang maju dan kami panggil ia sebagai bandar hiburan.. banyak tempat hiburan di sana yang boleh lawan Kuala Lmpur sebagaimana ia sebagai pusat mencari hiburan..Bagi aku kat sana mesti buat bagus2 pembangunannya dari segi kuantiti dan kualiti hiburan..org2 brunei tak boleh lepaskan tension di negara asal mereka dn terpaksa mengunjungi miri..

    Aku dah cakap tadi kan, aku bukan orang kaya namun sekadar pertengahan..

    Keduanya, dari segi mind set, kami org sarawak tidak takut mati dan tidak takut untuk hidup..
    Mungkin budaya gangster dan kongsi gelap agak meluas disana….

    Aku ni kn, belanja ataupun keluarkan duit RM 300 sehari tak ader rase n takut langsung..berbanding kawan2 semenanjung aku yang takut sangat nak keluarkan duit, walaupun hanya RM 30 sehari..untuk membeli barang2 yang berkepentingan..

    Puas aku dicaci n dicemuh oleh orang2 semenanjung, walaupun aku tak pernah buat hal dkat diorang ni..hanya semata2 aku orang asing.. cakap satu malaysia..
    Negeri akau sarawak tercinta dan sebahagian dari Malaysia, tapi kerana perspektif diorang ni, aku macam rasa warganegara asing pulak..

    Banyak orang semenanjung datang sarawak dan kami layan dengan baik2..
    Ringkasnya, sifat orang semenanjung penuh dengan hasad dengki namun tidak kesemuanya..

    Ketiga, mengenai perempuan..
    Aku tinggal di semenanjung, aku tak pernah pun jatuh hati dkat mana2 perempuannya.. memang nampak sopan dan berbudi bahasa..
    namun itu sekadar dari luarannya..

    Memang benar kamu dapati perempuan sarawak agak sosial namun diorang semuanya baik2 dalamannya..terutamanya melayu..
    walaupun tak bertudung n seksi, namun maruah dijaga dengan sebaiknya..
    Kami memang Islam, namun budaya kita berbeza bukan?
    Dengan kata lain kami tidaklah begiru ekstrim namun iman didada tetap dijaga..

    Mengenai politik,
    Kawanku beritahu bahawa orang sarawak tidak peka dengan isu semasa dan oleh itu kerajaan B.N banyak menguasai wilayah2 di sarawak..
    Korang mungkin tidak tahu, di kawasan pedalaman sekalipun, capaian internet kami amat memuaskan dan kerajaan negeri telah menyediakan kelengkapan komputer yang cukup banyak..

    Korang berbangga dengan jambatan pulau pinang dan menjadikannya sebagai lambang negeri.. Di sarawak terdapat beberapa buah jambatan panjang sedemikian dan ratusan jambatan yang merentasi sungai..

    Mengenai Industri, Kami juga cukup hebat dengan elektronik..

    Kami didedahkan pelbagai isu smasa dalam negeri dengan puluhan akhbar tempatan..

    Setiap wilayah kawasan juga ada terminal lapangan terbang dan dua antaranya telah mencapai piawaian antarabangsa iaitu airport miri dan kuching..

    Kawasan kuching amat besar dan bangunan raksasa agak banyak.. Cuma ia bertaburan dan tidak berpusat..sebab itu lah bandar kami adalah bandar yang paling santai..sekiranya bangunan2 kami di kumpulkan d satu tempat, kuching sepertimana Kuala Lumpur..
    Seperti yang saya cakap tadi, jelajahilah sepuasnya di Sarawak..

    Dari segi ekonomi,
    Orang Melayu kurang aktif di semenanjung, kebanyakkannya aktif dalam bidang politik..
    Sepatutnya cerita politik, kiter org muda janganlah masuk campur.. Hal ini kerana kiter kurang tahu masalah dalaman mereka..Janganlah kita hanya mendengar sesuatu yang sekadar cakap atas angin..

    Bagi aku, pemimpin semuanya ok, yang tidak ok nya mungkin ada korup yang diperlakukan oleh orang bawahan yang akhirnya mengundang kejatuhan pemimpin itu..

    Sepatutnya kiter orang muda ni mengubah perspektif ibu bapa kiter mengenainya kerana mereka kurang pendidikan dan mendapat pendidikan sekadar cakap2 di warung kopi dan terpengaruh dengan ideologi rakan sebaya..

    aku dengan father memang kawan rapat dan selalu berbincang mengenai permasalahan hari ini.. Tak bimbang ke korang Malaysia kecundang semula?
    Jangan kita orang muda2 dipengaruhi untuk kepentingan orang2 berpolitik ni untuk kepentingan mereka untuk mendapatkan kedudukan..Apa yang kita dapat? Duit? Kepuasan? Yang akhirnya negara kita yang di ibaratkan rumah terbaik untuk kita semua retak menunggu belah..

    Bukankah Allah S.w.T memerintahkan supaya taatilah pemimpin kamu..
    Di Malaysia, siapakah Pemimpin Islam Tertinggi?
    Taatilah ia..Taatilah Yang Dipertuan Agong dan Perdana Menteri Kita..

    Jika kita hidup di zaman Rasulullah s.a.w, adakah kita lebih mentaati sahabat baginda berbanding beliau sendiri? Sedangkan Nabi Muhammad S.A.w orang yang paling dekat dengan Allah S.W.T..

    Kejarlah dari sudut ekonomi putera dan puteriku..
    Bangsa kita agak ketinggalan..Puas aku menjelajah di mana2 tempat di semenanjung, Kaum Cina amat menguasainya..

    Jadilah seperti sahabatku yang kini memiliki pelbagai premis perniagaan di kuching,
    saloon, workshop, cutting hair, butik, market, francais makanan dan sebagainya..

    Tiada apa yang tinggal di Semenanjung melainkan pertikaian politik yang tak berkesudahan..Berhijrahlah di Sarawak..

    Assalamualaikum..
    Maaf atas coretan ini.

  • bina
    January 19, 2010

    Kuching Person::::: Wahhh aku sokong kau la..untuk yang masih bfikiran sempit tu…Please open ur eyes n your mind too..

    Truly:
    Miri Person :))

  • bina
    January 19, 2010

    Yes I agree with u Kuching Person..
    Idea Bernas…bru aku dapat menarik nafas lega sekarang ni..ada jgak yang m’utarakan pkara ni..Thank You Very Much…N now u people., bukalah Minda anda!!

    Truly:
    MirI pERSON..(Almost 22 years live here)

  • dien nouvo w
    February 15, 2010

    hahahahha
    aku anak jati ganu..
    aku pom x stuju trg jd bandaraya coz mmg x layak lg..
    kb n kuantan better dri ganu.
    mngkin agenda politik kot..
    aku x kisah pom
    jnji aku idup aman
    hahahha
    lg 1 trg skunk nh da byk brubah..
    projek2 pom da byk
    cuma yang aku x tahan paya bunga mall 2..
    adoyaiiii….cam rumah berhantu da aku tgk..projek just mall 4 tngkat tp mengalahkan projek mega di dubai city..
    dri zaman aku skolah lg duk buat..
    aper prob pom aku x tahu..
    semak mata memandang..

  • Orang sabah
    March 28, 2010

    Bila saya tugas dekat Terengganu beberapa tahun lepas barulah saya tahu orang Terengganu nie semua garang-garang, tidak pernah senyum, kuranng mesra dan Tak pernah ucap terima kasih. memang adat budaya yang biasa di negeri-negeri di Semenanjung yang lain ini memang kurang di dapati di Kuala terengganu….berbalik menjadikan Kuala terengganu sebagai bandar yang maju dan moden tu..saya rasa peradaban atau sikap penduduknya kena ubah, sering kali terlihat di pasar payang, pelancong menjadi mangsa peniaga-peniaga yang kasar dan kurang mesra… moden buka bererti setakat materialistik sahaja tapi moden dari segi minda ada keperluaan asas yang wajib yang perlu ada dalam sebuah negara membangun….renung-renung dan lihat apabila anda sempat ke Kuala Terengganu.

  • orang ganu
    June 29, 2010

    sudah2 le tu…bersyukurlah sbb KT dh jdi bandaraya…mcm komen sedara2 kita,kalu x buat camni susah le KT nk maju.. kpd orang sabah,x smue org ganu ni sombong dan garang2..hanye sesetengah je…ade gk yg baik..

  • waka waka
    June 30, 2010

    kenapa la kalian smuenye x puas hati ble KT ni jadi bandaraya…asyik nk bandingkan KT dgn KB dan Kuantan…mmg la sana ada shopping mall,penduduk ramai dan mcm2 lg tpi KT lebih layak jdi bandaraya…ini kerana kerajaan dh kaji pelbagai aspek utk menjadikan KT ni bandaraya…seperti penduduk melebihi 300 000 org,pendapatan RM 80j dan lain2 lg….utk pengetahuan korg kt sekarang ni dh ade sbyk 400 000 org penduduk….cubalah cri kat wikipedia

  • azam ganung kite
    August 20, 2010

    Nebeng ngooh ah orang kelatang ning.. cakak takmboh ngaloh sokmo.. ye cakak sedak.. berak nanang…

  • budu_sedap
    August 20, 2010

    Azam ganung: KT x dok gapo satu..aku ramai saing2 ore ganu..sek2 dio sokmo mari beli bare2 kt KB..nk beli barangan elektronik (diode,capacitor….) pn payoh kt ganu…acu mu g KB tgk n bandingkan dgn KT…banding kan juga parti mano yg memerintah..sepatut nya ganu lebih maju dr kelate mugo BN memerintah ganu tp perkara sebaliknya berlaku..harap ko minyok jah banyok tp negeri sesok..rakyat sesok..

    • Kawe Ore Klate
      March 10, 2011

      Betul 2 apa yg budu sedap 2 oyak,aku pun sain nga bdk ganu jgk dan bdk ganu sndri jelas2 dio oyk depe aku ganu xdop gpo satu nk bli pun mri KB nie.bkn aku nk cipta smata2 mmg benar.

  • Anak Selangor
    September 14, 2010

    Assalamualaikum..ni apahal kecoh2 psl negeri msing2 ni..relaks sudah, korg kutuk2 pon busuk2 negara sndiri jgk..firstly, aku respek pd mber kte dr sarawak ni yg amik tau psl pembangunan di sarawak.. sarawak mmg cantik dan maju bg aku secara peribadi berbanding terengganu dan kelantan..

    tp kelantan dgn terengganu pon bleh membangun jgk, cme byk aspek yg perlu diambil untuk menjadikan sesebuah bandar itu men jadi bandaraya..contohnya, kte tgk KL..KL tu dh terang2 ibu negara Malaysia, so msti la KL tu maju dlu berbanding bandar2 yg lain.. yg aku tau ade 3 je bandar2 besar kt semenanjung ni iaitu KL, JB and GEORGTOWN..

    byk nk diambil kire untuk jadikan bandar tu kpd bandaraya contohnya, kepadatan penduduk, ekonomi, kemudahan awam, sistem jaringan pengangkutan, peluang pekerjaan dan byk lg..ble semua kretiria ni ade pd sesebuah bandar, so taraf bandaraya akan diberikan pd bandar tu la..byk org klantan dgn terengganu ni berhijrah ke negeri org semata – mata untuk cari kerja..sbb kt sne ssh nk dpt kerja yg bagus nak2 plk gaji yg lumayan..

    mmg pyh, sbb tu la diorg berhijrah ke tempat lain..apepon aku nt nk dok terengganu, mne tau dpt kje dgn petronas kt kerteh tu..nak2 jdik welder in the sea..kayo den..huhu

  • hazim
    April 26, 2011

    nk jadi sebuah bandaraya mesti lah mempunyai penduduk melebihi 1 juta org..,,selain peluang perkerjan yg banyak dan meluas..,,bukan dikira tinggi sesebuah .banggunan..,,yg semstinya KL adalah sebuah bandaraya metropolis yg pertama..,,klu dulu GEORGTOWN diiktiraf bandaraya pertama di negara ini.,,tapi di segi popolasi sekarang banyak bandar besar di malaysia mendahului GOWhTOWN sepert JB dan IPOH.///,..,..

  • orang batu pahat,parit raja
    December 8, 2011

    kalau dilihat memng layak Kota Bharu dan Kuantan jadi Bandaraya dulu sbb dua bandar tu ada kelayakan untuk jadi Bandaraya cuma ada beberapa syarat y dipenuhi.Kalau Kuala terengganu dapat dulu jadi bandaraya memang pelik tp xmustahil sbb BN skrang terajui.nak diikutkan negeri yang ramai penduduk termiskin ialah sabah baru terengganu mengikut perangkaan 2010.Jika dilihat dari sudut infrasuktur bandar, kuantan yang pertama manakala kota bharu y kedua memiliki infrasuktur yang baik seperti banykny bangunan tinggi, shopping complex dan banggunan perniagaan..terengganu mempunya pendapatan y tinggi dari hasil bumi terutama minyak cuma urustadbir y boros serta kurang kepekaan pd membasmi kemiskinan dan membaik pulih infrasuktur Kuala Terengganu. Sy org johor y belajar kat utm skudai,ramai kawan2 sy org pahang, terengganu,kelantan..majoriti pelajar rata2 orang kelantan kat sini jd sy pun pandai skit2 ckp klntan..dan dari dulu sy dengar majoriti pelajar yg berada di ipta seluruh malaysia majoritiny org kelantan kecuali kat sabah,sarawak..jadi memang xdinafikanlah ramai org kelantan berhijrah sbb dapt kerja kat negeri luar..sbb tu kita leh tgk rumah org klntan mewah2 kat negeri kelantan sbb diorang berjaya jadi usahawan berjaya diluar..bg saya k.terengganu boleh jadi bandaraya untuk membantu menarik pelabur dtg ke terengganu,dan merubah sesio ekonomi mereka dari berpendptan rendah kearah lebih baik..sy support kuala terengganu jd bandaraya..banyak membantu orang terengganu menyaingi negeri luar terutama negeri pahang dan kelantan..salam dari org batu pahat

  • gurl_x
    December 8, 2011

    harap2 menjadi kenyataan la KT akan jadi bandaraya. sekarang nie tgh tunggu pertukaran ke kemaman. memang diikutkan xnak duduk kemaman tp memikirkan kena ikut suami, nak x nak kena jugak. kalo diikutkan memang KT ketinggalan dari segi pembangunan. saya orang melaka keje di putrajaya bila pindah kemaman nnt mesti bosan sebab xada benda yang menarik pun kat KT/kemaman nie. tp nasib baik la ada otak2 kemaman yang best.

    p/s : nnt suruh Ahmad Said buat Jusco dengan Parkson kt kemaman la. baru happening sikit.

    • 0tai Jaybee
      January 31, 2012

      Aku stuju dgn mmber dr johor td..btul ckp dia…bukan nk bela atau nk jd btu api…tp aku fkir,.msyrkt kelantan ni lbh mju brbnding ngri len..dr segi pelajaran,ekonomi,agama..politik..mcm2 la..dr sgi pljaran mcm yg mmbr td ckp..klu d lhat dkt mane2 institusi atau psat pngjian tggi..majoriti nye owg kelantan..rmai golongan crdik pndai,..jika dr segi ekonomi plak…mereka sbnrnye lbh ckap mngruskn ekonomi,..dkt tmpt aku sndri pown aku lhat bsnes owg kelantan mmpu brsaing dgn bgsa lain…trutama nya bsnes kdai mkn atau rstoran…mmg kbnyknnyer di monopoli oleh rkyat kelantan atau wrga thai..aku pown rmai knlan dr kelantan mse stdy kt upm dlu..aku prnah pegi kt kelantan,.1st kali aku p..aku dpt rskan keunikan negeri kelantan brbza ngn lain2..ekonomi di sana,.melayu yg kuasai..owg kelantan ni mmg sbati dgn prniagaan..mgkin d sbbkn oleh smangat kenegerian yg tggi..d lhat amat msra antara mereka x kira melayu,.china..siam..mrka brsatu..dpt brkgsi ilmu kot..mmg rkyat peramah dan msra la..slalu dgr owg ckp mreka jahat la..gengster la,.tp aku nafikan dkwaan itu..klu kte buat ssuatu yg slah bru diorang pantang..jika d lhat dlm knch bola sepak pn..mane ade diorang gaduh dgn pahang..johor..kL.x de kn.itu bukti nyer..dr sgi agama…mreka lbh mju..rmai tokoh2 islam kt kelantan..cube tgk mreka2 ni bljar agama smpai luar negara..ilmu dunia n akhirat mreka tinggi n seiring…dr sg cara hidup plak..rkyat kelantan matang dlm mnysuaikn diri dlm khdupan..mreka brsedia dan berani mmajukn diri..itulah sbb nye mreka suka brhijrah..mknanya mreka tidak brserah kpd takdir…dr segi politik pula mereka sbnar nya bijak mmbuat kptsan..bknnyer aku support they all..lwn krjaan..tp aku kgum..rkyat kelantan brani brsuara bkn menentang kerajaan cme mmbgkang cdangn yg baik je..yg baik mereka sokong..itu lah gne nye pmbgkang sbnar nye..negara kita kn brpgang pd prnsip rukun negare….,aku cdgkn rkyat mlysia contohi kelantan…dan aku skong ganu jd bndraya walaupun owg ckp x ckup syarat2…selamat maju jaya mlaysia..peace not wars!!!..
      Sekian saja.,

  • erul
    February 10, 2012

    klu nak bandingkan kt ngn kuantan mcm langit ngn bumi tapi pelik ya kt jd city. Di kuantan semua ada, hotel besar2 jgn citerlah, grandcontinental, vistana, swissgarden, hyatt regency, ms garden, megaview, legend, holiday villa, club med, shahzan dan byk lagi, dan yg terbaru hotel twin tower the zenith, siap ada international convention centre yg boleh muat 5000 peserta. Shoping complex setaraf di kl seperti carrefour, giant, parkson, megamall, ec mall. Kat kt apa yg ada, mydin adalah. Org trganu pu ramai shopping kat kuantan. Yg hebat lagi kuantan ada taman tema gambang waterpark yg bakal jadi waterpark terbesar di msia apabila siap sepenuhnya pd 2016. Skrang dah 30% siap, waterpark dah lama buka. Org trganu pun ramai dtg kat sini. Ini menunjukkan kuantan mampu menawarkan kemudahan yg lebih baik dan menarik wp belum taraf city. Biarlah kt berbangga dgn pasar payang. Ipta awam pun ada di kuantan seperti uia, ump, uitm, kolej universiti shahputra, politeknik dan bakal dibina hospital universiti uia. Lebih menarik kuantan ada pelabuhan dan kemudahan lebuhraya yg cekap. Ke kl cuma 3 jam aje. Mudah cerita kalau nak banding kemajuan, pahang lebih maju dari trganu. Indicator mudah, plet kenderaan pahang sekarang dah CDA banding trg baru TBB? dgn kelantan pun kalah. Kelantan dah DCA. So, org trganu nilai sendirilah. Jgn bangga sgtlah dgn “bandaraya kt” tu ya.

  • Lang_Ganu
    June 16, 2012

    Ini hidup dalam dunia melayu lama……dok habis2 mau bercakaran sama sendiri, kebanyakan negatif idea kurang nya yang bagi positif , cubalah kita sama-sama bangunkan negeri yang kurang maju kepada lebih maju dengan memberi beberapa suggestion yg constructive……..baru la bangsa dpt maju…….mana2 yg kritik aku cabar jadi MB Terengganu jadikan Terengganu negeri maju sebelum 2020.

  • d
    December 28, 2012

    Alahai erul… Bodohnya ko… Bandar2 utama dlm trg ni byk yg terletak d sempadan2.. Sbgai cth byk kenderaan d area jerteh daftar ngan plet kelantan & area kemaman daftar ngan plet pahang.. So, mmg x logik klu ko nk bndingkn kemajuan tue mengikut no plet,., xyah la sbb nmpk mcm bodoh sgt.. Klu ko bndingkn ketiga tiga negeri ni ngan pembangunan dri segi infrastrktur aq bleh gak terima.., hahah a

  • ECER
    February 13, 2013

    Salam buat semua. Kuala Terengganu memang layak menjadi bandaraya kerana banyak penganjuran taraf antarabangsa di adakan di negeri ini. Minyak dari mana? Pulau mana yang cantik? Tasik paling besar kat mana? Mestilah pentadbiran negeri diberi mandat sebagai bandaraya. Kalau Terengganu tidak POWER, elektrik di Malaysia dari mana? Jangan kerana pasaraya besar-besar, hotel besar-besar dijadikan ukuran. Apa yang ada di Terengganu tiada di negeri lain. Kalau tidak percaya cuba datang ke Kuala Terengganu. Bezakan dengan Kuantan dan Kota Bharu. Masing-masing ada kelebihan. Jangan jadikan isu Bandaraya. Yang kaya Melayu ke?

  • K
    August 5, 2013

    aq anak jati Kuala Terengganu. bg aq KT mmg x layak jd bandaraya lg.. keadaan bandar KT ni pom da menyedihkan. nothing special here. sungguh bosan. 1 mall pom xder !! sungguh menyedihkan ngan title bandaraya. xtau la bila KT ni betol2 nk maju. MALU NGAN KUALA TERENGGANU !! MALU SBB TRG BYK MINYAK TP NEGERI N BANDAR UTAMA DIER MISKIN !! MALU JD ORG TERENGGANU !!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *