Bagaimana nak bekerja di offshore..

Kebelakangan ini banyak email masuk bertanyakan cara-cara untuk mendapatkan kerja di offshore, atau pelantar minyak. Kita sebut offshore la ya, pelantar minyak ni nampak macam skima sangat. Sepanjang 10 tahun pembabitan aku dalam kerjaya oil and gas ni, aku perhatikan memang ramai yang berminat untuk bekerja dalam sektor ni.

Ramai yang berjaya mengubah nasib diri dari seorang budak yang tak tentu hala kepada seorang yang mempunyai hala tuju hidup. Ada antara mereka yang aku kenal asalnya kaki ganja, alhamdulillah bila dah lama berada di offshore ni, sikap buruk tu sikit-sikit akhirnya padam. Sebab apa, sebab policy kerja di offshore ni memang strict. Walau bagaimanapun masih ada yang masih duk layan benda khayal tu di sana. Masa aku buat site visit dulu pun, ada jumpa juga 2-3 botol dapur hoga kat atas siling. Platform mana tu.. ? Haha..

So kepada anda yang berminat, bebaskan diri terlebih dahulu dari benda-benda tak berfaedah ni. Terbaru yang aku dengar, mana-mana individu yang nak ke platform sebelah Petronas, terlebih dahulu perlu menjalani urine test di helibase. Kalau dulu Petronas biasanya akan buat random test, sekarang semuaaa sekali kena test. Kalau positive, nama anda akan di blacklist kan untuk bekerja di mana-mana premises Petronas. Petronas tidak memerlukan pekerja bermasalah seperti itu.

Daun ketum pun satu hal. Sebelum ada akta daun ketum ni, offshore crew ni memang biasa bawak serbuk ni ke platform, especially gang-gang workover yang lasak, sentiasa melakukan kerja berat dan perlukan tenaga lebih.. Selepas keluar akta daun ketum ni, adalah menjadi satu kesalahan sekiranya di dapati ada individu yang pekena daun ketum ni.

Aku ceritakan semua mengenai dadah kali ni sebab, ini lah masalah social yang paling ketara di kalangan offshore crew. Hal-hal macam ni ler yang betul-betul menyusahkan orang lain. Bila dah terkantoi tu Safety Officer kena buat report, Manpower Coordinator kena replace orang yang terlibat tu dengan orang lain, Manager kena menjawab dengan client, nama company jadi buruk, kerja lain pun tergendala hanya kerana benda-benda cam nih.

Kadang-kadang aku bengang betul, kalau ada safety briefing untuk crew mobilize ke offshore, mesti ada yang tersangkut. Paling koman positive ubat batuk. Pengalaman aku sendiri yang mengawasi sessi urine test ni, ada sesetengah tu terpaksa bawak air kencing kawan-kawan lain yang di isi dalam plastic, kemudian ikat pada pinggang. Bila sampai masa, dia akan curahkan air kencing tadi ke dalam test tube tu. Paling kelakar, ada yang guna air kencing isteri dia kakakaka.. Tapi semuanya ni dah diperhatikan, maka janganlah berfikir nak lakukannya. Ada yang makan tawas, ada yang telan duit 1 sen… adehhhh macam-macam cara dia orang nak lari.